به وب‌سایت آموزشی خانم گل خوش آمدید!
سبک زندگی گیاه خواران

سبک زندگی گیاه خواران

گیاه خواری یک رژیم غذایی نیست بلکه به عنوان یک سبک زندگی شناخته می شود و تنها شما از خوردن گوشت دوری نمی کنید بلکه تمام محصولاتی که پایه ی حیوانی داشته باشد اجتناب می کنید و حتی لباس و کفش خود را از منابعی تامین کنید که برای ساختن آن از پوست حیوانات استفاده نشده باشد و پایه ی الیاف طبیعی باشد.در ادامه ی مطلب به سبک زندگی گیاه خواران می پردازیم.

تاریخ گیاه خواری

شاید فکر کنید که گیاه خواری اتفاقی جدید در زمان ماست ولی بهتر است که بدانید که تنها برای سلامت بدن یا بخاطر وجدان و انسانیت شکل میگیرد، و نیز سابقه تاریخی این مطلب را می توان تا اوایل تکامل انسان دنبال کرد. کالین اسپنسر می‌نویسد که اجداد انسان‌ نمای ما انسان ها در دوران زمانی ۲۴ میلیون ساله تکامل خود، ۵.۱ میلیون سال را به فدرت میتوان گفت که با گیاه خواری مطلق سر کردند و از میوه های و گیاهان شیرین تغذیه می‌کردند.

 گیاه خواری
گیاه خواری

به گفته اسپنسر به دلیل عصر یخبندان و فقدان گیاهان و میوه‌های متنوع موجب شد که انسان نئاندرتال به سمت کرومانیون سوی بگیرد و برای بقای خود گوشت بخورد.اما این موضوع باعث شد که بعد از تغییرات زمین انسان نتواند به عادت سالم گیاه خواری خود بازگردددر ادامه می توان گفت که جدا از این،کرو مانیون ها که جد ما محسوب میشوند در سرزمین‌های با آب و هوای معتدل‌تر می زیستند و با سهولت فراوانی به منابع بسیار زیادی از گیاهان و میوه‌ها دسترسی داشتند.ا عتقاد به گیاهخواری و اجتناب از تغذیه از گوشت همچنین ریشه‌های مذهبی و فلسفی کهنی دارد.

انواع گیاه خواران

همانطور که گفتیم گیاه خواری یک رژیم نیست بلکه یک سبک زندگی است و افرادگیاه خوار به چند دسته تقسیم می شوند. خام گیاه خواران: که تنها میوه وسبزیجات خام میخورند و هیچ غذایی که از حیوانات گرفته می شود مثل شیر یا تخم مرغ البته جز عسل را مصرف نمی کنند.

سبک های غذایی
سبک های غذایی

دیگری گیاه خواران لاکتو و اوو داریم که لاکتوو به معنای خوردن شیر و لبنیات و اوو به معنای تخم مرغ است که این گیاه خوران جز لبنیات و عسل و تخم مرغ از خوردن هر نوع گوشت حیوانی اجتناب می کنند.

کربوهیدارت سالم بخورید

مصرف میوه و سبزیجات به شرطی که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند و ارگانیک باشند می تواند تاثیر  فوق العاده زیادی بر سلامت بدن شما در طی این سبک زندگی بذارد. مصرف کربوهیدرات‌ها هم از دیگر ویژگی های وگانیسم می باشد. اما اگر کربوهیدرات مورد احتیاج را با غلات کامل برطرف سازید، شما می توانید این غذاها را نوش جان کنید.

غذای سالم
غذای سالم

از دیگر کربوهیدرات ها می توان اشاره کرد به کوینا، و جو که از انواع بسیار خوب آن منظور می شود. و می توانید از برنج و پاستا دوری کنید و کوینا را جایگزین کنید و از  فواید آن برای سلامتی بهره‌ گیرید.

باید های گیاه خواری

سازمان حمایت از حقوق حیوانات و علم یک نظر یکسان را دارند که رژیم های وگان و گیاهخواری برای انسانها، موجودات زنده و محیط زیست بسیار مفید هستند. آنها نیز از نظر مواد مغذی نیز کامل  و بی نقص محسوب می شوند. خوردن میوه ها و سبزیجات بیشتر و نیز غلات کامل و حبوبات، میزاندریافتی طی روز فرد از ویتامین های سالم، پروتئین و فیبر را به مقدار فراوانی بالا می رود.در زمان فکر کردن در مورد هر کدام  از این سبک های غذایی، مطالب بسیار فراوانی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. بعنوان مثال وگانیسم، دایره ی غذایی بسیار محدودی دارد.

گیاه خواری
گیاه خواری

در صورتی که می توانید از تمام منابع غذایی بدون گوشت بهره کامل را ببرید همچنین پروتئین و آهن می توانند از منابع دیگر غذای تامین کنید، اما دریافت ویتامین B12 دشوارتر است و فقظ در گوشت موجود است و می توانید بجای گوشت از مکمل ویتامین استفاده کنید. مکمل های B12، سلولهای خون و عصب های بدن را سالم نگه می دارند، در ساختارDNA دخیل هستند و بنابراین اساس کمبود آن می تواند باعث خستگی، ضعف، مشکلات عصبی و افسردگی شود.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *